Welke bedrijven maken zich op dit moment onmisbaar als zakelijke dienstverlener? Uit onderzoek van MT magazine, waarvan de resultaten zijn samengevat in de MT1000, blijkt dat vooral digitale spelers de lijsten aanvoeren.
Nieuwe spelers
Het is niet voor niets dat in de disruptie van het administratieve beroep er een grote opmars is van nieuwkomers zoals banken, grote software-spelers en platformen die administratieve diensten aanbieden. Zij worden hoog gewaardeerd omdat zij met behulp van IT, software en apps een verrassende klantervaring kunnen bieden. Zij omarmen nieuwe technieken, bieden een platform en (mobile) ontsluiting van data en processen. Hiermee zijn ze een geduchte en onderscheidende concurrent voor accountants geworden.
Hoe onderscheiden ze zich?
Uit het onderzoek blijkt dat de ranglijsten worden aangevoerd door dienstverleners die streven naar een nummer 1-positie als het aankomt op productleiderschap, klantgerichtheid en operational excellence (kwaliteit van uitvoering). Je moet als dienstverlener dus al met al zorgen voor tevreden klanten die jouw dienstverlening als onderscheidend ervaren. Ten tweede moet je een goed product hebben, klantgericht zijn en heel erg efficiënt werken. Maar hoe bereik je dit?
Onmisbaar zijn
Waar concurrenten het laten afweten, kan jouw kantoor zich onderscheiden. Dit doe je door je te verdiepen in de behoeften van klanten. Dit vertaalt zich naar traditionele diensten zoals jaarrekeningen, rapportages en aangiften. Bovenal vertaalt dit zich ook naar nieuwe diensten die zijn gericht op behoeften zoals het helpen van ondernemers met groei en een goede balans vinden tussen werk en andere relevante aspecten van een gelukkig leven.
Dat de markt snakt naar onderscheidende dienstverleners die weten hoe ze hun klanten verrassen, blijkt wel uit de populariteit van partijen zoals Coolblue, Binq, Knab, Airbnb, Uber, Hellofresh, Amazon en IDeal. Al deze dienstverleners zetten een platform in met klantgerichtheid als basis. Ze staan niet bekend om hun scherpe prijzen, wel om de service. Ze excelleren op het gebied van dienstverlening en service binnen hun sector en maken zich daardoor onmisbaar.
Klantgerichtheid
Klantgerichtheid is niet automatisch het resultaat van een directiebesluit of het inzetten van IT. Klantgerichtheid bestaat enkel bij de gratie van goed leiderschap en je personeel. Echter, het inzetten van een softwareplatform met klantgerichtheid als basis in de architectuur kan wel bijdragen aan het stimuleren van klantgerichtheid en service.
Hoe kan ik mij meten aan nieuwe digitale spelers?
Wat doen nieuwe digitale spelers om de markt te veroveren en hoe kan jouw kantoor zich daaraan meten?
Werk op basis van een platform
Werk op basis van een platform met een architectuur gericht op klantgerichtheid. Neem je CRM als basis en integreer met de klant- en teamcommunicatie, klantprocessen, taken en het dossier. Door transparantie, inzicht en overzicht borgt dit een klantgerichte mindset en dat resulteert in proactieve -en relevante dienstverlening door je medewerkers.
Heb je processen op orde
Borg kwaliteit. Dit doe je door processen rondom je producten en diensten te standaardiseren en vanuit daar proactief clienten te benaderen. Richt je eigen processen in en maak gebruik van best practice standaarden op het platform. Laat medewerkers werken vanuit een constante kwaliteit en stimuleer dit met templates voor communicatie en duidelijke checks voor het uitvoeren van de standaardwerkzaamheden.
Voldoe aan wet- en regelgeving
Borg compliance met betrekking tot de WWFT, klantacceptatie, NV COS en de AVG. Zorg hierbij op het platform voor een zo hoog mogelijke automatiseringsgraad zodat taken afgedwongen worden met zo weinig mogelijk belasting en er zoveel mogelijk tijd is voor klantgerichtheid. Communiceer vanaf het platform en heb uitsluitend interactie met geautoriseerde en geïdentificeerde users. Voorkom hiermee datalekken als gevolg van oncontroleerbare processen rondom mailboxen van medewerkers en de postroute.
Geef clienten een wauw-gevoel
Zorg dat je die dienstverlener bent die inzicht en overzicht geeft over zijn producten en diensten, de oplevertermijnen en de voortgang. Ontsluit alles via je eigen platform en geef je cliënten 24/7 toegang tot je producten en diensten via een gedeeld dossier. Geef inzicht en overzicht over lopende taken en wat je van je cliënt in de samenwerking verwacht.
Omdenken
Grote nieuwe digitale spelers betreden succesvol de markt. Jouw kantoor kan daarmee concurreren als je vergelijkbare tools inzet. Klantgerichtheid is daarbij de belangrijkste survival skill van accountants- en administratiekantoren die ook overmorgen het verschil willen maken. Wees er wel op tijd bij, het laaghangende fruit blijft niet eeuwig rijp.